10 seika, mis on eelduseks terava foto sünnile

Teravus on foto puhul midagi, mida üldjuhul peetakse üheks lahutamatuks hea foto tunnuseks. Kindlasti ei ole teravus püüdlus omaette, vahel risti vastupidi – udusus võib paljudel juhtudel olla hoopiski taotluslik (märksõnadeks nt pikad aegvõtted, lensbaby, kaasavedamine jne). Kuid sellegipoolest võib väita, et valdava enamuse klassikaliste fotode juures (nt alustades reportaazfotost) on teravus siiski oluline, see justnagu peab olema sinna ‘sisse kirjutatud’.

Sõltuvalt fotograafi nägemusest võib terav olla vaid üks kitsas kaugusvahemik (suuremate avade puhul, nt F1.4-5.6), või teisel juhul, terav on nii esiplaan kui taust (nt alates ava F8-st ülespoole). Kuid ka esimesel juhul peaks üks kindel koht pildist olema siiski klassikalises võtmes terav. Siinkohal toomegi välja 10 punkti, mis on eelduseks või abiliseks terava foto sünnile:

  • mõistagi küllalt valgust: mida rohkem valgust, seda väiksem võib olla säriaeg, ja seda suurem on terava foto sünni tõenäosus;
  • statiiv: üks täiesti kindel ja tuhandete fotograafide peal äraproovitud lahendus – terava pildi tagatiseks on statiiv (eriti abiks suuremate telede kasutamise puhul);
  • optimaalselt kõrge ISO: vali kaameras võimalikult kõrge valgustundlikkus, mis ei too veel sisse liiga palju digimüra, kuid võimaldab sul kasutada võimalikult lühikest säriaega;
  • täpne objektiiv: et objektiiv ei omaks mingisugustki hälvet ette- või tahateravustamise suunal (muide, Fotoluks kalibreerib teatud Sigma objektiive; aga osadel uuematel kaameratel saab seda teha ka kaamerapõhiselt);
  • käe ja silma järgi valitud teravustamispunkt: hea kui kasutad üht kindlat teravustamispunkti ja oled sellega harjunud;
  • kui kõik eelnev on korras siis on oluline (eriti hämaramas), et ka subjekt püsiks suhteliselt paigas, sest vastasel juhul pole eelnenust kasu;
  • mida kallim objektiiv, seda tõenäolisem on kujutise hea optiline kvaliteet; samas, ka parematel objektiividel on teatud avavahemik, mille sees objektiiv "joonistab kõige paremini" (mitte päris täisava ega vähima ava korral, vaid reeglina kusagil vahepeal);
  • kui valgusolud nigelad, võta objektiivi eest filtrid (nt Skylight või UVA/UVB, rääkimata polafiltrist), sest eeskätt odavamad klaasid neelavad samuti valgust ja vähendavad teravust;
  • väldi JPG-d ja pildista RAW-s, ning kui vähegi võimalik, ära kasuta "müravähendust" sest parimal juhul vähendab see küll müra, kuid ühtlasi vähendab ka foto teravust;
  • lisaks veel üks reegel vanemast ajast: säriaeg olgu vähemalt pöördvõrdeline kasutatava objektiivi fookuskaugusega (nt 200mm objektiiviga pildistades olgu säriaeg vähemalt 1/200sek)

    Teravaid pilte teile!

    Teravustamispunkt on antud pildil veetilkadel

  • Tagasi

    Rohkem uudiseid:

    Küllap on paljudele algajatele loodusfotograafidele tuttav olukord, kus üritad linnule või loomale kõigest väest lähedale hiilida, et saada võimalikult hea pilt, kuid varem või hiljem jääb fotograaf pildistatavale vahele. Tulemuseks on roomamisest ...
    Ostes nüüd uue Sony a6700 hübriidkaamera koos valitud Sony objektiividega, säästad ostusummalt 250€! Soodustus rakendub kui ostate kaamera koos järgnevate valitud toodetega: Sony E 15mm f/1.4 G Sony E 10-20mm f/4.0 G PZ Sony E 70-350mm f/4.5-6.3 G ...